Sök i biblioteket!
Klicka för större bild

Blogg - Edinburgh

För de tre sista dagarna av resan hade vi förbokat ett B&B mellan centrum och havet (Leith).

Först skulle vi dock återlämna hyrbilen på flygplatsen, och för att slippa släpa väskor genom stan, körde vi först väskorna till B&B:t. Från flygplatsen tog vi sedan bussen in till stan, och fick prata svenska med ett trevligt norskt par. Vi gick en runda på stan, som just nu är invaderad av festivalbesökare, så vi gick ganska tidigt till inkvarteringen.

På Fraoch House B&B blev vi genast serverade kaffe av Gareth, den supertrevliga innehavaren. Det första goda intrycket höll i sig, för allt från rum till frukost visade högsta klass. Det visade sig att vi sparat det bästa till till sist, och detta B&B övertog förstplatsen bland boendena. Och Nej, vi har inte blivit mutade på detta B&B heller.

Framåt eftermiddagen besåg vi lite av de norra delarna av stan, och åt sedan på en italiensk restaurang på vägen hem.

Efter frukost på onsdag morgon traskade vi åter ner till vattnet, och gjorde ett besök på Royal Yacht Britannia, den brittiska kungafamiljens båt, som var i drift 1953-1997. Intressant och rekommenderas!

Utan bil i en stad blir det ganska många steg, och våra stegräknare har slagit rekord nästan varje dag. Det har krävts en lång larssonsk siesta för att orka gå ut och äta middag.

Idag har vi enligt Stefan gått för långt, medan Siw anser att Dean Village är värd ett besök och lite träningsvärk. Siestan blev därför längre än vanligt.

I morgon flyger vi hem, och någon form av sammanfattning kommer vi att lägga upp här när vi smält alla intryck.

Länk: www.fraochhouse.com

(3 kommentarer)

#1 Bra med tips på b&b. Ska till Edinburgh om en dryg vecka med min mamma och faktiskt bo på b&b i Leith också! Funderar dock på var man ska äta... var italienaren bra? Vad hette den ? Ser inte fram emot allt folk som kommer vara på festivalen haha men det var den enda tiden mamma kunde..
scottish moments (www.scottishmoments.com) 2015-08-07 21:29:48

#2 Ja, ni kan ju alltid hålla er från centrala stan så mycket som möjligt - det finns ju nog mycket att se och uppleva i Edinburgh ändå. Origano hette den ena italienska restaurangen och den ligger på 236 Leith Walk. Jag åt pizza och Stefan åt lasagne och vi var båda mycket nöjda med maten. Det var en mysig restaurang också med bänkar fyllda med kuddar längs väggarna - så den rekommenderar vi gärna! Vi åt på en till italiensk restaurang också, ganska långt upp efter samma gata - men på andra sidan. Vi tror att den hette Vittoria - den var också bra men det bestående minnet därifrån är inte maten utan att de som jobbade där gick och nynnade med i musiken.:-)
Siwan (siwan@lovene.se) 2015-08-08 12:15:40

#3 Ok tack för tips:) ska lägga på minnet!
scottish moments (www.scottishmoments.com) 2015-08-09 08:43:24

Kommentera

Namn:
e-post:
Spamkontroll: Ange med bokstäver summan av 4+3+2 här.

« Tillbaka

Bloggar jag följer:

- Scottish moments
- Bara brittiskt
- Jonna Jinton

Följ mig gärna på Instagram: fendermorsan