Sök i biblioteket!
Klicka för större bild

Blogg - Acharacle, Harry Potter-tåg, fårskylt och Callander

När vi lämnade Ullapool var vi inte helt säkra på var vi skulle landa. Vi pratade om att ta oss väster om Fort William och sedan fortsätta över till Isle of Mull.
När vi kom ner till Skyebron kunde vi inte låta bli att köra över den… så vi har i alla fall varit på Skye i år också även om det bara blev för att gå på toa. ;-)

Sedan körde vi söderut igen och och sedan västerut. Vi stannade till vid Glenfinnan viadukt och tog kort på bron som var med i Harry Potter-filmen och sedan fortsatte vi västerut/söderut. Till slut landade vi i Acharachle där vi fick rum på Loch Shiel Hotel. Ett riktigt litet mysigt landsortshotell.

På tisdag fick vi först en ypperlig frukost innan vi gjorde oss en runda som följde Loch Sunart, Loch Linnhe och södersidan av loch Eil. Till vår MYCKET stora lycka så hittar vi skylten vi sökt sedan vi första gången såg en - på vår resa 2007. Får for 4 miles. Den är jättekul tycker vi - för även om man läser text på engelska så läser åtminstone vi bilder på svenska… så det blir mycket får där. :-)

Sedan åkte vi in till Fort William och kikade lite på gågatan, shoppade lite och åkte hemåt igen. Vi såg till att komma till Glenfinnan i god tid före 15.00 så att vi skulle kunna fånga ångtåget (som kommer från Mallaig på sin väg till Fort William) på bild. Det lyckades!

Med både fårskylt och ångtåg på bild åkte vi nöjda tillbaka till hotellet och softade fram till middagen vi beställt till 19.00. De serverar fantastiskt god mat - jag åt lax och Stefan åt räkor.

Vi bestämde att skippa Mull den här gången och styrde kosan mot Callander istället. Det har - sedan vi första gången körde genom stan - känts som en mysig stad så vi ville gärna stanna ett par dagar här.

För att se lite mer av Glencoe körde vi på vägen hit ner i Glen Etive. Där har delar av filmer som Braveheart, James Bonds Skyfall, Harry Potter och 39 Steps spelats in.

När vi kom hit till Callander hittade vi snabbt ett trevligt B&B och har strosat lite, shoppat lite, skrivit några vykort och ätit god burgare gjord på viltkött.

(0 kommentarer)

Kommentera

Namn:
e-post:
Spamkontroll: Ange med bokstäver summan av 4+3+2 här.

« Tillbaka

Bloggar jag följer:

- Scottish moments
- Bara brittiskt
- Jonna Jinton

Följ mig gärna på Instagram: fendermorsan